Skip to main content

Apple: Trochu optimisticky a naivně zároveň

Jen těžko si dnes představíme elegantnější elektroniku než právě tu s nakousnutým jablkem. Společnost Apple, jejíž sláva zažila obrovský boom v druhé polovině 90. let a na přelomu milénia, dnes obsazuje nejvyšší příčky nejen v žebříčcích nejhodnotnějších, nejvýdělečnějších nebo nejobdivovanější značek světa, ale od jisté doby ji lze vidět také jako módní a designovou ikonou ve světě elektroniky. Připomeňme si obrovský úspěch iPodu, jež se stal synonymem pro hudební přehrávače, iPadu jako jedinečného druhu elektroniky nebo iPhonu. iPhonu, který je dnes bezpochyby možné označit za nejoblíbenější chytrý telefon na trhu.

Apple není pouze úspěšná společnost, oblíbená značka, vize Steva Jobse nebo kreslířské plátno Jonyho Iva. Za touto značkou se skrývá mnohem víc. Je to myšlenka, jednotnost, jednoduchost, je to filozofie. Je to pocit touhy, štěstí a uspokojení v jediném momentě, kdy otevřete krabici s prvním iPhonem, iPodem nebo Macbookem. Nejsou to jen kusy elektroniky, ale designérské a technické kousky, které kolem sebe vyzařují jistou auru, auru něčeho, co je dnes už téměř na každém rohu, ale přitom v jistém slova smyslu zůstává výjimečné. Slovy Steva Jobse: „Není jen o tom jak to vypadá, ale jaký z toho máme pocit.“

“It just works” nebo už jen “Think different”

Mnozí předpovídali Applu strmý pád do temnoty po odchodu Steva Jobse, ale zatím je pravdou spíše pravý opak. Ano, bylo by slabomyslné tvrdit, že je Apple stále tím, čím býval dříve, ale tak už to bývá. Jedna éra končí a druhá začíná. Žijeme v době, kdy se během týdne stává z nejvýkonnějšího a nejmodernějšího hardwaru stará plečka a ze softwaru zastaralý a téměř zavrženíhodný kus kódu. Proto někteří Applu vyčítají, že od základního motta společnosti „It just works“ se dnes upouští a zůstává pouze „Think different“.

Někdy mi přijde, že jsme, hlavně v naší části Evropy, se vším hned „hotoví“. Vše je černo-bílé a vše nové je automaticky špatné. Stále mi tu chybí pestrost, různorodost a otevřenost především novým technologiím a uživatelským zkušenostem. V době, kdy data  nepřetržitě křižují Evropu, Asii, Atlantik nebo Pacifik, je dnes až smutné, že na vše koukáme jen zpoza Okna.

Trochu přeháním, pravda. Pesimismus dnes není úplně na místě, vše se pomalu mění. Ačkoliv zájem o produkty Apple v České republice neustále roste, tak má před sebou ještě dlouhou cestu. Systémy iOS i macOS jsou v počtu uživatelů stále několik příček za konkurenčními platformami Windows a Android, které dnes svou pozicí na trhu bohužel vytvářejí jakýsi nepsaný standard.

Právě z tohoto důvodu je úžasné sledovat, jaké komunity kolem sebe Applu vytváří. Jen u mála společností na světě najdete takovou sounáležitost uživatelů jako právě mezi „jablíčkáři“. Z části je to dáno jakousi aurou značky a z části také ekosystémem, který je jeden z nejpropracovanějších a nejuzavřenějších vůbec. Ekosystémem, kde je vzájemná propojenost a synchronizace nejen mezi produkty, ale i prodejci a vývojáři. Jak pro společnost, tak pro hardware a software platí, že nespolupracuje zdaleka s každým, ale když ano, tak si můžete být jistí, že to stojí za to.

Psáno před časem pro magazín Gentleman’s Vogue.

Jan Šmíd

Nadšenec pro produkty a společnost Apple. Na Appleton.cz pro Vás připravuje řadu zajímavých článků od novinek, přes recenze, až po užitečné návody. Právě poslední zmíněná sekce je ta, které věnuje největší pozornost. Jeho hlavním cílem je pomoci čerstvým uživatelům zařízení Apple, a proto pro ně tvoří sérii článků "Pro začátečníky".

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *