Skip to main content

Mindfulness a aplikace Headspace

Co je to mindfulness?

Mindfulness je metoda/stav mysli inspirována buddhistickou psychologií a je doprovázena mohými vědeckými studiemi. Do češtiny je tento termín dá přeložit jako všímavost, či duchapřítomnost. Je to schopnost vnímat své okolí a pracovat s tím, co se kolem nás děje. Abychom dosáhli toho, že jsme vnímaví k okolí, potřebujeme vnitřní klid, a v tom nám brání stres a roztěkanost.

Na přednášce Lukáše Hány, která zazněla na konferenci Osobní růst 2016 jsem slyšela zajímavý příklad toho, jak je důležité, být vnímavý ke svému okolí. Tím příkladem byl vznik penicilinu. Je známo, že penicilin vznikl díky náhodě. Alexander Flaming ve své laboratoři nechal znečištěnou Petriho misku, kde se objevila plíseň, která zabíjela bakterie ve svém okolí. Zajímavý pohled na tento objev zazněl právě na přednášce Lukáše Hány, který hovořil o tom, že penicilin vznikl díky všímavosti a duchapřítomnosti. Pokud by byl Alexandr Fleming ve stresu a nevšímal si detailů, Petriho misku by naštvaně vyhodil nebo umyl. To se ale nestalo. Díky tomu, že se pozorně podíval na to, co se na Pertiho misce děje, mohl vzniknout penicilin, který měl významný podíl na prodloužení délky lidského života a zachránil miliony lidí. A toto není to jediný významný objev, který vznikl shodou okolností a vnímavostí člověka.

Jak dosáhnout stavu mindfulness?

Pomocí meditace, odpočinku a relaxačního cvičení. Příkladem může být pouhé všímání si vlastního dechu. Zastavení se a vnímání přítomnosti. Zamyšlění se nad tím, co se mi právě honí hlavnou nebo nad tím, co právě cítím jak emocionálně, tak fyzicky. Zkrátka být tady a teď. Být otevřený ke svému okolí.

stress_feature_0Naše pozornost se ve 47 % upíná k tomu, co budeme dělat, ne k tomu, co právě děláme. Nabízí se hned několik otázek… Má smysl během práce myslet na to, co budu dělat po ní? Je dobré přemýšlet nad prací, když se zrovna věnuji rodině? Není lepší myslet na to, co dělám v konkrétní chvíli? Není to efektivnější?

Nejde jen o to, všímat si svého okolí. Je dobré vnímat i to, co se děje v nás, díky tomu jsme totiž schopni se lépe ovládat. Pokud se opravdu soustředíte, můžete si všimnout, že čokoláda, cigareta nebo cokoliv dalšího, není vlastně tak dobrá, jak jste původně očekávali. Stačí se nad tím jen zamyslet ve správnou chvíli. Netýká se to však pouze těchto neřestí, ale také emocí, kterým samozřejmě nelze zamezit, ale dá se zmírnit jejich dopad nežádoucím směrem.

Nejde jen o to, všímat si svého okolí. Je dobré vnímat i to, co se děje v nás, díky tomu jsme totiž schopni se lépe ovládat.

Pokud byste o metodě mindfulness chtěli vědět více, doporučuji knihu Život samá pohroma, jejímž autorem je Jon-Kabat Zinn. Momentálně ji můžete předobjednat stránkách nakladatelství Jan Melvil Publishing.

Headspace, aplikace pro meditaci a dosažení stavu mindfulness

Pokud žijete ve stresu a potřebujete se ním nějak vypořádat, pročistit si hlavu a dosáhnout lepší koncentrace, doporučuji Vám aplikaci Headspace.  Ta je založena na meditacích a principech mindfulness. Můžete si ji jednoduše stáhnout do svého iPhonu či iPadu. Podpora této aplikace je zajištěná také pro Apple Watch. Rovněž je možné se k Headspace dostat přes web.

Díky této aplikaci se můžete naučit meditovat a zklidnit se. Headspace nabízí každodenní meditaci. Dobrou zprávou je, že prvních 10 dní/cvičení je zcela zdarma, takže můžete otestovat, zda vám aplikace a metody, které jsou v ní použity, vyhovují.

Vždy když aplikaci spustíte, zapne se vám desetiminutové audio, které vás celou meditací provede. Cvičení se postupně vyvíjejí s tím, jak se vyvíjí i vaše schopnost soustředění. Za nevýhodu však může být považováno, že aplikace je pouze v angličtině.

headspace

Aplikace Headspace je nástrojem, který vás vede k tomu, abyste opakovaně přenášeli svou pozornost ke konkrétním věcem – například k dechu, zvukům kolem vás nebo třeba k židli, na které právě sedíte. Hlas Andyho Puddicomba vás během meditace a soustředění uklidňuje tím, že je naprosto normální, když se vám myšlenky rozeběhnou všemi směry. Někdy vás dokonce sám vybídne k tomu, abyste je nechali plynout. Avšak vždy apleluje na to, abyste se pokusili své myšlenky posunout zpět k tomu, na co jste se měli soustředit, tedy například na již zmíněný dech.

Aplikace Headspace je nástrojem, který vás vede k tomu, abyste opakovaně přenášeli svou pozornost ke konkrétním věcem – například k dechu, zvukům kolem vás nebo třeba k židli, na které právě sedíte.

Podstatný, u mindfulness, je právě moment uvědomění si, že se vaše pozornost posunula od výchozího bodu a následný záměrný návrat k němu. Jde o uvědomělé ovládnutí roztěkanosti a rozptýlené pozornosti. Když budete tuto techniku trénovat, získáte vnitřní odstup od psychických i fyzických reakcí, které pro vás mohou být nežádoucí. Naučíte se větší otevřenosti vůči světu kolem vás a také schopnosti opustit problém, pokud je v danou chvíli neřešitelný.

Zdroj: Lukáš Hána, přednáška na konferenci Osobní růst 2016, Praha

Hanka Suderová

Studentka čínské filologie a kulturní antropologie s velkým zájmem o společnost Apple a její produkty. Věří tomu, že technologie by měly lidem především ulehčovat práci. Jejich největší přínos vidí ve vzdělávání, a proto tomuto tématu věnuje nejvíce času. Kromě zájmu o nejnovější technologie se ráda potápí, lyžuje a poznává cizí kultury. Twitter - @hankasuderova

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *